Principalele nevoi care motiveaza comportamentul copilului

Copiii si afectiunea

Nevoile care motiveaza comportamentul copilului sunt dintre cele mai diverse, de la cele care ii asigura confort fizic ( hrana, locuinta, imbracaminte, igiena) pana la cele care genereaza o adaptare optima la mediul social in care se va integra copilul dupa varsta de trei ani. La fel de importante sunt nevoile legate de sanatatea fizica si psihica, a caror indeplinire conduce catre o dezvoltare adecvata din punct de vedere bio-psiho-social.
Descrierea punctuala a nevoilor ne ajuta sa intelegem copilul si semnalele pe care acesta le transmite prin comportamentele sale.

Afectiune, dragoste, iubire

Acestea sunt nevoi pe care copilul le are permanent in relatia psihologica dintre el si parintii sai. Afectiunea manifestata de parinte, in orice imprejurare, chiar si atunci cand copilul greseste este esentiala si ii induce acestuia sentimementul ca este acceptat si inteles. Iubirea declarativa si iubirea manifestata, nu sunt unul si acelasi lucru.
Exemplu: Sunt parinti care uneori folosesc afirmatii de genul: ,, m-ai suparat si trebuie sa te revansezi!”, in timp ce alti parinti isi asigura copilul de iubirea lor si atunci cand cei mici gresesc. ,, Sunt suparat pentru ca……Te iubesc si vreau sa iti arat cum ai putea sa te comporti…”,,M-am suparat cand m-am impiedicat de jucaria ta pentru ca m-am ranit la picior. Ce crezi ca e de facut pentru a evita asta pe viitor?”
Ultima comunicare face parte din registrul ,, disciplinarii pozitive” care reprezinta o alta nevoie coplementara a copilului. Ascultarea activa, comunicarea eficienta, lauda si recompensa favorizeaza comportamentele dezirabile atat in familie cat si in colectivitate.

Aprecierile oneste si respectul

Acestea sunt nevoi specifice care presupun valorizarea copilului, manifestarea increderii in resursele sale, in capacitatea sa de a alege, de a se integra in familie de pe o pozitie de membru cu drepturi recunoscute de catre maturi.
Parintii si relatia lor reprezinta un model. Felul in care acestia isi declara si isi manifesta aprecierea reciproca, respectul, dragostea si suportul ii ofera copilului securitate si incredere in sine. Parintele care stie sa ii spuna copilului ,, multumesc” , ,,te rog frumos” sau ,,imi cer scuze” castiga respectul propriului copil invatandu- l fara prea mare efort sa respecte la randul sau.

Timpul de calitate si rabdarea

Copilul are nevoie de timp alaturi de parintele sau, timp util pentru sine, plin de invataturi morale, timp care il ajuta sa isi formeze deprinderi de comunicare si de relationare. La randul sau, numai printr-un timp de calitate ( jocuri de rol, conversatii pe teme educative, povesti cu morala, lecturi terapeutice) oferit copilului, parintele va fi cu adevarat prezent in relatia dintre el si acesta.
O alta nevoie pe care o are copilul este manifestarea creativitatii parintelui in timpul jocului. Jocurile, jucariile, povestile vin ca atare, dar ele nu pot avea valente educative majore daca nu sunt adaptate nevoilor copilului.
Ex: daca te vei juca jocul ,, Nu te supara frate” cu un copil care are o toleranta minima la esec, stimuland in continuare competitia si dorinta de a castiga a copilului, acesta isi va accentua frustrarile legate de infrangere.
Copilul trebuie pregatit pentru esec in egala masura ca pentru succes. Sigur ca a-l educa pe copil in spiritul performantei scolare si personale este de asemenea o valoare si chiar o nevoie. Acest lucru se va realiza in concordanta cu aptitudinile copilului si mai putin cu dorintele parintelui.

Consecventa si corectitudinea

Foarte important pentru foramarea unei imagini pozitive de sine la copil este consecventa si corectitudinea in luarea deciziilor de catre parinte. Regulile, laudele, recompensele, sanctiunile se vor aplica atunci cand este nevoie. Regulile nu sunt numai pentru copil. Adultul trebuie sa faca dovada ca si el respecta reguli, nu doar vorbind copilului despre regulile de la serviciu, de exemplu, loc pe care un copil nu il poate percepe si intelege concret. In familie toti membri au reguli si le respecta. Numarul si formularea acestora va tine cont de varsta si de rolurile fiecarui membru.
In randurile de mai sus am descris o parte a nevoilor copilului, facand referire la comportamente. Disciplinarea pozitiva presupune mai mult decat observarea copilului si impunerea unor norme. Intelegand nevoile de comunicare si de invatare prin joc ale celui mic, parcurgem o parte din ,,drumul educatiei” in acord cu aptitudinile, abilitatile si interesele sale.Copiii si afectiunea

Prof. psiholog, trainer Andreea Ciocalteu

Update: Copilul are nevoie de ritualuri, de povesti si de lucruri minunate (sarbatori de poveste)

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.4/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Principalele nevoi care motiveaza comportamentul copilului, 9.4 out of 10 based on 5 ratings