Dezvoltare personala copii

Dezvoltare personala de la o varsta frageda?

Ne propunem sa introducem o serie de articole informative despre cum sa inducem copiilor obiceiuri bune, eficiente si sa ii invatam sa fie responsabili, sa aiba o viata usoara (cand spunem usoara nu inseamna fara munca, ci fara anumite piedici si obstacole pe care le putem evita, care tin de noi ca oameni si de dezvoltarea noastra personala). Dorim ca micutul tau sa aiba incredere in el, sa faca alegeri sanatoase in viata de la o varsta frageda si sa nu fie atras de tentatii cum sunt copii din ziua de azi. Stim cu totii cat de greu este sa iti ajuti copilul cand ajunge la varsta adolescentei. De ce sa nu il pregatesti pentru adolescent, pentru viata, de ce sa nu il apropii de tine si sa aveti o relatie de prietenie pe langa relatia normala si fireasca de parinte-copil?

Cu totii suntem constienti ca dezvoltarea personala este importanta, chiar daca multi nu o considera o ramura a psihologiei. Daca ne dezvoltam, daca stim sa ramanem motivati, daca putem ajunge sa ne bucuram de lucrurile marunte din viata si daca reusim sa alungam o parte din stresul care ne inconjoara asta nu inseamna decat ca devenim o varianta mai buna a noastra. Este dificil uneori ca parinte sa fim un model pentru cel mic, sa ne mentinem motivate, sa nu cedam stresului. Pe parcurs vom fi alaturi de tine si te vom ajuta sa ii poti oferi o viata mai buna copilului tau, contribuind alaturi de tine cu sfaturi si pareri avizate referitoare la dezvoltarea corecta a copilului tau.

Trebuie sa stim cum sa incurajam atitudinea pozitiva la copii, si anume prin afirmatii positive. Acest lucru il putem face chiar si cu cei mici, incepand cu varsta de 2 anisori. Dezvoltarea unui astfel de obicei il va ajuta pe micut sa se dezvolte inconjurat de iubire si incredere. Pentru adolescenti sugeram post-it-uri pe oglinda sau la calculator. Poti lucre impreuna cu copilul tau facand un plan pozitiv pentru activitatile care vor avea loc pe parcursul unei zile.

1. Principiul manifestarii, motivatia si perseverenta

Cerintele si dorintele copiilor pot fi uneori imposibile, de exemplu dorinta ca zapada sa fie peste tot roz sau sa existe un oras de ciocolata. Onorand partial dorintele copilului, adica oferindu-i multa ciocolata intr-o zi speciala sau aducandu-i niste zapada artificiala roz, il vei face sa vada ca lucrurile se pot obtine si in acelasi timp il vei pastra cu picioarele pe pamant. Copii au dorinte mari si trebuie sa ii lasati sa creada ca lucrurile sunt posibile, chiar daca nu exact asa cum se asteapta ei.
Cateva aspecte legate de acest principiu sunt:
-Recunostiinta pentru lucrurile pe care le avem si fixarea unor scopuri care se pot materializa, recunostiinta pentru lucrurile ce urmeaza sa vina sau sa se intample;
-Vizualizarea dorintei implinite prin gandul la cum se va simti, ce va gandi si cum se va purta cand dorinta va fi implinita. Acest lucru il va face pe copil sa aiba motivatie suficient de mare pentru a duce la capat ceea ce este necesar pentru a-si implini dorinta;
-Dezvoltarea rabdarii este foarte importanta, cel mic trebuie invatat ca amanarea recompensei ii va aduce mai multe beneficii, de exemplu poti face un mic experiment: pune-i celui mic o prajitura pe o farfurie, si spune-I ca daca asteapta timp de cateva minute fara sa se atinga de ea, va mai primi inca una sau inca doua. Vezi cum reactioneaza. In functie de acest rezultat, dezvoltarea lui poate fi mai usoara sau nu. Daca asteapta timp de cateva minute sau chiar jumatate de ora, atunci cu siguranta esti pe drumul cel bun in dezvoltarea corecta a copilului tau.

2. Abilitatile organizatorice, planificarea si obiceiurile

De la o varsta frageda, cel mic poate invata obiceiurile si tabieturile de zi cu zi ale familiei. Daca tu ca parinte ai grija sa fii ordonat, sa pastrezi curatenia, sa organizezi lucrurile facand din asta o activitate placuta si nu un stres, copilul va dezvolta un sentiment de incredre si confort legat de organizare, planificare sau curatenie. Acest lucru poate incepe sa fie implementat incepand cu varsta de 3 ani, prin alegerea unor anumite locuri pentru jucarii, haine sau obiecte pe care le foloseste cel mic la diverse activitati (unelte pentru desenat, pictat, lucru manual). Pe masura ce copilul ajunge la scoala, abilitatile organizationale il vor ajuta enorm sa isi imparta inclusive timpul intre teme, activitati extra scolare, familie sau prieteni.

3. Responsabilitatea, relaxarea si scopurile

Sa inveti copilul sa isi dezvolte responsabilitatea este un subiect preferat de catre majoritatea parintilor. Pe masura ce copilul incepe sa inteleaga ca se mai intampla sa si greseasca, se instaleaza teama, pot aparea temeri in constientul lui si uneori nu va recunoaste ca a gresit, chiar si daca a fost un accident. Este foarte important pentru dezvoltarea corecta a responsabilitatii copilului ca parintele sa recunoasca si el cand greseste sis a ii arate celui mic ca atunci cand se intampla sa greseasca, trebuie gasita o solutie pentru a indrepta greseala, daca este cazul. Avandu-te ca model, copilului ii va fi mai usor sa recunoasca daca a gresit din moment ce observa ca si tu faci acest lucru. Copilul va realiza astfel ca este mai bine sa isi recunoasca greselile si sa gaseasca solutii pentru ele, sa isi asume responsabilitatea pentru consecinte si sa incerce sa rezolve problemele create.

Relaxarea este foarte importanta si ajuta copilul sa elimine tensiunile care pot deveni o problema psihologica mai tarziu. Foarte important este de asemenea ca in drumul catre indeplinirea unui scop, cel mic sa se simta bine, chiar daca depune un efort. Trebuie sa se simta recompensat pentru efortul depus datorita caruia a avut un rezultat bun. Recompensa poate fi de natura materiala sau spiritual, in functie de preferintele copilului, dar ideal este sa le imbinam pe cele doua iar recompensele de natura materiala sa nu predomine. Daca cel mic a obtinut un rezultat bun, cel mai bine este sa faceti o iesire in familie pentru a sarbatori, sa ii faci un cadou care sa reprezinte ceva, sa il lauzi si sa il faci sa realizeze cat de mult a contat efortul depus.

Dezvoltarea corecta a copilului

Educatia este un subiect special, insa de multe ori parintii nu se mai gandesc din toate punctele de vedere la acest aspect, parintii cred de multe ori ca nu au nevoie de pregatire pentru a invata cum sa isi creasca copilul, copilul creste si el pe langa cei mari.
In locul educatiei copii primesc in scoli cunostinte. Nu  sunt invatati cum sa devina independent, cum sa se descurce singuri, cum sa isi gaseasca vocatia, cum sa comunice, cum sa se comporte intr-o relatie – in concordant cu varsta, de la relatii de prietenie pana la relatii de cuplu cand trec de adolescent. De aceea copii devin niste adulti cu vulnerabilitati mari de care nu isi dau seama uneori niciodata si traiesc o viata grea sau complicate din punct de vedere psihologic sau al relatiilor cu ceilalti.

Ar trebui sa se explice copilului lucrurile, incepand cu o varsta frageda sip e intelesul lui, pentru ca lumea evolueaza si informatia este pretutindeni, copii fiind alta generatie au nevoie ca parintii si adultii sa se adapteze sis a ii creasca si cu diferentele de rigoare, nu doar cum au fost ei crescuti. MEtode de a comunica mai bine se gasesc, copii reusesc sa inteleaga lucruri pe care noi ca adulti nu le intelegeam la varsta lor. Trebuie sa fim constienti de acest lucru sis a nu mai tratam cu indiferenta aceste aspecte.

Atitudinea si modul de gandire pentru o dezvoltare personala corecta

Ideea e sa invete din ce in ce mai multe lucruri care sa ii foloseasca, pentru ca sa evolueze si sa se dezvolte, acest lucru va duce la o mai buna implinire a copilului, indiferent la ce stadiu a ajuns. Copilul are nevoie de satisfactii, daca este la scoala de exemplu in afara de lectii si scoala si iesit afara sau jucat are nevoie de evenimente deosebite in viata lui, de exemplu o iesire la muzeu cu familia, inscrierea intr-un club legat de un subiect care ii place copilului. El va avea intotdeauna nevoie de diversificare, acest lucru isi pune amprenta pe dezvoltarea lui personala, el vazand o multitudine de lucruri care ar putea fi posibile, va avea mai multa motivatie. Viata noastra nu poate fi schimbata in bine daca nu ne schimbam gandirea, la fel este si in cazul unui copil.

Cand nu ne e bine, trebuie sa ne gandim sa ne fie bine.. noi vrem sa fim fericiti – oamenii in general – insa daca nu schimbam lucrurile care nu ne fac fericiti si avem o atitudine negativa, vom atrage negativitate. Important este ca tu alegi cum sa fie viata ta, tu alegi daca sa fii suparat sau nu, tu alegi – e vorba de felul in care privesti lucrurile. Copilul trebuie sa stie ca un lucru este asa cum este datorita felului in care il priveste. Daca un copil ii spune ca are o geaca urata, el poate sa aleaga sa creada ca geaca lui este urata sau poate sa ignore cuvintele respective, fiind sigur ca geaca lui este frumoasa. Daca ai o atitudine pozitiva vei atrage lucruri bune, daca ai o atitudine negativa.. vei fi suparat.. lururile bune vor intarzia sa apara. Tocmai de aceea copilul trebuie sa vada lucrurile clar, sa fie realist dar sa nu isi piarda niciodata increderea ca orice se va rezolva.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.8/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +4 (from 4 votes)
Dezvoltare personala copii, 9.8 out of 10 based on 4 ratings